تمرین زمستانی موجب افزایش قدرت و استقامت می شود

اندازه فونت :
۱۳۹۷/۱۰/۰۴

بر ای این که بتوانید در هوای سرد تمرین کنید ، باید به این شیوه تمرین عادت کنید . کسی که آمادگی ندارد و ناگهان شروع به تمرین در هوای سرد زمستانی می کند ، ممکن است با مخاطراتی روبه رو شود . بنابراین سعی کنید کم کم خود را به این عادت دهید . در این صورت ، حتی در دمای زیر ۲۰ درجه سانتی گراد نیز براحتی تمرین خواهید کرد .

اگر تاثیر مثبت هوای سرد را دریابید و چگونگی مقابله با آن را بدانید ، تمرین در سرما میتواند تجربه بی خطر ، مطبوع و نیرو بخش باشد . در اینجا چند قاعده اساسی تمرنی در هوای سرد را ذکر می کنیم . ـ لباس مناسب بپوشید ، تا بدنتان گرمای خود را حفظ کند . توجه ویژه ای به حفاظت انگشتان ، گوشها ، پنجه های پا و بینی داشته باشید . ـ غذایی مقوی بخورید این غذاها به شما انرژی می دهد تا در هوای سرد ، خود را گرم نگاه دارید. ـ برای خو گرفتن به سرما ، در سرما تمرین کنید .
ـ علایم ، هشدار دهنده کاهش درجه حرارت داخل بدن را بشناسید
. این علایم عبارتند از : گنگی گفتار ناهماهنگی دستها ، ناتوانی در راه رفتن و آشفتگی فکری .ـ علایم ، سرمازدگی در شرف وقوع ، یعنی سوزش پوست ، سرخی بینی و ناهماهنگی دست و پا را بشناسید .

بدن ما چگونه خود را برابر سرما حفظ می کند
“ گیپ مرکین ” ، پزشک ورزشی که سالها دویدن را تجربه کرده است ، می گوید : چند سال پیش “ دیوناتین ” دونده استقامتی و من در یک مسابقه ۳۰ کیلومتر صحرانوردی زیر برف و بوران رقابت می کردیم . سوز یرد ، برودت هوا را به زیر صفر رسانده بود . هنگامی که مشغول دویدن بودیم ، احساس راحتی می کریدم و سرما آزارمان نمی داد . بدن ما ۱۵ تا ۲۰ برابر بدن آنهایی که داخل خودروها بودند ، گرما تولید می کرد. حتی انان که هر ۱ کیلومتر را در ۸ دقیقه به آرامی می دوند ، بدنشان ۱۰ برابر بدن افرادی که حرکت نمی کنند ، گرما تولید می کند . به این دلیل ، فوتبالیست ها در میدان احساس سرما نمی کنند ، اما تماشاچیان در سکوها بشدت می لرزند . به هر حال ، با پریدن به بالا و پایین ، می توانید تا اندازهای خود را در برابر سرما محافظت کنید .

بدن شما برای محافظت در برابر سرما واکنش ها و اعمال ویژه زیر را انجام می دهد :
مغز شما علایمی را به وسیله اعصاب برای نزدیک کردن جریان خون به پوست می فرستد . این عمل ،گرما را نگاه میدارد . زیرا از طریق پوست ،گرما از بدن خارج می شود . اگر از دست دادن گرما ادامه یابد ، بدنتان راه رسیدن آن به بازوها و پاها را می بندد. واکنش بدن در برابر کاهش درجه برودت ، لرزیدن است . عضلات شما با سرعت زیاد به طور متناوب منقبض و باز می شوند . بیش از ۶۰ درصد انرژی که با لرزش بدن تولید می شود ، با گرما بیرون داده خواهد شد . زیر پوست شما چربی وجود دارد که بدنتان را مقابل سرما عایق بندی می کند . چربی بیش از ۵۰ درصد عایق بندی بدن را انجام می دهد . پوست ، نیام و عضلات ۵۰ درصد بقیه را تدارک می بینند . به این دلیل ، افرادی که بدنشان مقدار کافی چربی داشته باشد ، بهتر از اشخاص لاغر مقابل سرما مقاومت می کنند . سرخرگ های شما که خون گرم را به پوست می رسانند در کنار سیاهرگ ها که خون را از پوست می رسانند در کنار سیاهرگ ها که خون را از پوست به داخل بدن می برند ، قرار دارند . به این ترتیب گرمای سرخرگ ها ، مویرگ ها را که به اجزای داخلی بدن خون می برند ، گرم می کنند . زمانی که خون از طریق پوست به اجزای داخلی بدن می رسد ، کاملا گرم شده است .

در هوای سرد برای ورزش چه بپوشیم
استفاده از لباس زمستانی مناسب یک ضرورت است ، نه تنها در هوای سرد باید لباس مناسب بپوشید ، بلکه باید خود را برابر باد محافظت کنید ، زیرا باعث افزایش این خطر و ناراحتی می شود که در معرض سرما قرار گیرید.تاثیر روزی که برودت هوا یک درجه سانتی گراد و سرعت باد ۶۰ کیلومتر در ساعت باشد ، برابر روزی است که برودت هوا ۱۷ درجه سانتی گراد زیر صفر است .اگر ترکیب هوای سرد و باد شدید باشد ، بدنی که بخوبی پوشانده نشده است . در یک دقیقه یخ می زند و آسیب جبران ناپذیری خواهید دید.
نوع پوشاک زمستانی :
مقدار و نوع لباسی که می پوشید ، به ورزش شما و هوا بستگی دارد . هنگام شرکت در رقابت های ورزشی ، بدنتان به طور پیوسته آنقدر گرما تولید می کند به مقدار زیاد عرق می کنید .هنگامی که تمرین یا مسابقه به پایان می رسد ، تمام بدن شما پوشیده از عرق است و بازده گرمایتان کاهش می یابد. در نتیجه، احساس سرما می کنید.این حالت معمولا در اسکی بازان سرعت که هنگام اسکی در سرازیر ، گرمای زیادی ببه وسیله بدن تولید می کنند ، اتفاق می افتد .آنها وقتی پیست منتظر دستگاه بالا برنده برای بازگشت به فراز پیست هستند سرما را احساس می کنند.